בשנים האחרונות לצד השיפורים הטכנולוגיים העולמיים בתחום הדיגיטל, הולך וצומח בשוק מקצוע חדש – מנהל קמפיינים בדיגיטל. כחלק מהמהפכה הדיגיטלית גוברת ההבנה בקרב אנשי שיווק ובעלים של חברות במשק שבאינטרנט טמון פוטנציאל שיווקי עצום, לכן יש להסיט תקציבי פרסום לכיוון השיווק באינטרנט, זאת על חשבון אמצעי המדיה המסורתית (טלוויזיה, עיתונות, רדיו, שלטי חוצות).
ניתוח עוגת הפרסום של שנת 2014 מציג עלייה חדה בתקציבי הפרסום המופנים לדיגיטל (24% במקום 18% ב-2013) ולא בכדי. ב-2015 כבר לא ניתן להתעלם מחלקו האינטגרלי של האינטרנט בחיי היומיום של הצרכנים, והיתרונות השיווקיים העצומים למפרסם היודע לנצל מדיום זה בצורה נכונה.
מה זה בכלל מנהל קמפיינים?
עוד לפני שנגדיר מהו מנהל קמפיינים, יש להסביר מהו קמפיין באינטרנט: קמפיין פרסומי מוגדר כפעילות שיווקית, העושה שימוש במגוון כלים מתקדמים למען מטרה משותפת ומוגדרת מראש. בבואנו לבחון את הזירה הדיגיטלית חשוב תחילה להבין כי אמצעי השיווק באינטרנט הם רבים ומגוונים: פרסום מודעות, באנרים, כתבות תוכן, תכנים ויראליים, סרטוני וידאו, פוסטים, בלוגים ועוד.לקמפיין דיגיטלי יכולות להיות מטרות רבות כגון הגדלת החשיפה לחברה או מותג, יצירת מודעות למוצר או לשירות, הגדלת תנועת הגולשים לאתר ועוד. במגזר העסקי מטרת העל הנפוצה ביותר הינה הגדלת המכירות ומיקסום הרווחים.app 09בעולם הדיגיטל, קיימת הבחנה בין מנהל קמפיינים בדגש על P.P.C (Pay Per Click) לבין מנהל שיווק דיגיטלי או מנהל דיגיטל.
בעוד שמנהל הקמפיינים אחראי על פעילות שיווקית באינטרנט המבוססת בעיקרה על תשלום להקלקה (P.P.C) וכוללת שליטה והכרת פלטפורמות הפרסום השונות: AdWords של Google, מערכות שונות של Facebook, פרסום ב-LinkedIn, פרסום ב-Outbrian וכו'; מנהל הדיגיטל אחראי על כלל הפעילות השיווקית של עסק או חברה באינטרנט וכן על יישום האסטרטגיה השיווקית של הארגון במדיום הדיגיטלי.
תפקידו של מנהל הקמפיינים הינו דינאמי, מאתגר ומגוון. בחלק מסוכנויות הפרסום וחברות המדיה מכונה גם מנהל הקמפיינים - 'מנהל פרויקטים בשיווק דיגיטלי'. במובן הצר, תפקידו של מנהל הקמפיינים הוא לנהל קמפיינים פרסומיים באינטרנט עבור מגוון לקוחות (גדולים וקטנים כאחד). חלק ניכר ממנהלי הקמפיינים מועסק בסוכנויות דיגיטל, משרדי פרסום וחברות מדיה כאשר שאר העובדים בתחום מועסקים ללא מיקור חוץ בחברות ועסקים אשר מצריכים שירותי פרסום P.P.C במתכונת In house. היקף הפרסום והשיווק של הלקוחות הללו הינו גדול ורחב מספיק ולכן קיים צורך במנהלי קמפיינים המכירים היטב את המותג, אסטרטגיית השיווק שלו, כמו גם את מגוון המוצרים והחזון של החברה.
אז מה מנהל קמפיינים עושה בתכלס?
במובן הרחב, על מנהל הקמפיינים להכיר היטב את הלקוחות מולם הוא עובד (במידה ומדובר במנהל קמפיינים חיצוני), וזאת באמצעות מחקר מקיף אודות המוצרים והשירותים אותם הם משווקים (בין היתר, באמצעותו), להכין תכנית אסטרטגית שיווקית אשר תיתן מענה למטרותיהם ולצורכיהם העסקיים, להיות אחראי על כלל פרסום ה-P.P.C בערוצי השיווק השונים באינטרנט, למדוד את תוצאות הקמפיינים, להצביע על מגמות ותחזיות ולא פחות חשוב - להסיק את המסקנות הנדרשות מהפעילות הזו.
נשמע קל? במציאות דיגיטלית כל כך דינאמית חייב מנהל הקמפיינים לשלוט ברמה גבוהה ביותר בשלל אמצעי הפרסום העומדים לרשותו, על מנת להעניק ללקוח פתרונות מקיפים של ˚360 באינטרנט. ערוצי השיווק און ליין המרכזיים במתכונת P.P.C הם פרסום ב-Google ובמנועי החיפוש האחרים (S.E.M) באמצעות פלטפורמת הפרסום Google AdWords, פרסום ברשתות חברתיות (S.M.M) כגון Facebook ו-LinkedIn, פרסום במכשירים ניידים, הפצת כתבות תוכן ב-outbrain ו-Tabula ועוד.
כחלק מהניסיון לבצע אופטימיזציה לקמפיינים פעילים, מנהלי קמפיינים המתמחים ב-P.P.C עושים שימוש בממשקים למדידת תנועת גולשים באתרים השונים. הממשק המוביל היום למדידת התנועה הוא Google Analytics, המאפשר מדידה של פרמטרים מגוונים אודות הגולשים ותנועתם: מאפיינים דמוגרפיים, תהליכי המרות ורכישות באתרים, סטטיסטיקה של צפיות בעמודים פנימיים, הפקת דו"חות ונתונים רבים נוספים.
מנהל קמפיינים מצליח אוחז בשלושה כובעים – הכובע הראשון הוא עולם האינטרנט והדיגיטל. מנהל קמפיינים טוב חייב להכיר את עולם האינטרנט בצורה המיטבית - מה הכי חם ברשת? איפה אפשר למצוא גולשים וקהלי יעד רלוונטיים? איך מפרסמים ב-Facebook ו-LinkedIn ומתי כדאי להשתמש בכל פלטפורמה? היכן כדאי להפיץ מסרים ויראליים ועוד.
הכובע השני הוא שיווק, מנהל הקמפיינים חייב לחשוב באופן שיווקי כיצד, איפה, למי ומתי להעביר מסרים שיווקיים בצורה המיטבית? איך לנסח מודעות ובאנרים, ובאילו תמונות להשתמש בקמפיינים? איזה רעיונות יצירתיים לקדם? איזה מסר עשוי להשפיע יותר על קהל יעד וכו'.
הכובע השלישי הוא הכובע האנליטי. מאחר וחלק בלתי מבוטל מעבודתו של מנהל הקמפיינים עוסק במדידת התוצאות וביצוע אופטימיזציה לקמפיין באמצעות נתונים כמותיים וסטטיסטיים, עליו להיות מסוגל להתמודד מול מספרים - החל מקריאה וניתוח הנתונים וכלה בהפצת דו"חות של מסעות פרסום.
הבנה אנליטית ברמה גבוהה עשויה לחסוך ללקוח כספים רבים כחלק מן התקציב המופנה לפרסום, שהרי אף חברה לא תהיה מעוניינת להפנות תקציבים גדולים לערוצי שיווק אינטרנטיים שאינם יעילים והחזר ההשקעה (R.O.I) בהם הוא נמוך.
מקצוע מנהל הקמפיינים מחייב ידע וכישורים בעבודה מול מחשב לצד יכולת למידה מתמדת. זאת מאחר והשינויים בענף הם מהירים ורבים - על מנהל הקמפיינים להיות בעל יכולות למידה עצמית גבוהות, שכן לא אחת הוא לומד על אמצעי פרסום חדשים, מתנסה בקהלי יעד ושווקים חדשים.
"הקורס הסתיים וזה הזמן להודות לכם וליאיר על קורס נפלא ומקצועי. למדתי ונהניתי ואני שמח שנטלתי בו חלק. עברתי בהצלחה את שתי הבחינות"
לעוד עשרות משובים על הקורס